Logo regionálního portálu regionivancicko.cz

Regionální zpravodajství

Němčický most slouží již 100 let

Jiří Široký, upraveno Ing. Bohumil Smutný
pondělí 1.5.2023

Ilustrační foto
Autor: Ivančický zpravodaj

Nebylo přesně zjištěno, kdy byl přes řeku Jihlavu mezi Ivančicemi a Němčicemi postaven první most. Vzhledem k tomu, že se jednalo o důležitou spojovací cestu mezi Brnem a Znojmem, je předpokladem, že most zde být musel. Most na současném místě zde funguje od března 1923.

Význam cesty v Ivančicích jako spojnice mezi Brnem a Znojmem poklesl po roce 1811, kdy byla uvedena do provozu silnice Znojmo – Pohořelice, která ústila do silnice Mikulov – Brno. Znovu se význam zvýšil v roce 1833, kdy byla vystavěna silnice Znojmo – Ivančice s vyústěním na „císařskou“ silnici u Rosic.

V té době již musel být zajištěn plynulý provoz, tudíž přes řeky musely být bezpečné mosty. Na mapě „stabilního“ katastru města Ivančic z roku 1825 je zakreslen dřevěný most.

První písemná zmínka je z roku 1850, kdy se vyhlásila dražba na zřízení lamače ledu u němčického mostu. V dalších letech jsou v „Prokolech“ obecního zastupitelstva téměř každoročně zápisy o opravách mostu s uvedením nákladů. Nevíme, jaká byla konstrukce mostu, ale zřejmě musel být opravován po každém jaru nebo povodni.

Protokol ze dne 2. února 1862 (týká se povodně řek Oslavy a Jihlavy) uvádí stav mostu: „Taky se dále oznámilo, jeden pilíř mostu u Němčic přes Jihlavku vedoucího, skrze tu povodeň strhnut byl, jedná se tedy o to, aby se ten most hned spravil, aby obchod netrpěl. Bere se na vědomí a má se stran této věci hned vyšetřit, a ten most tak spravit, aby se přes něj bez nebezpečenství jezditi mohlo, poněvadž ty zhroucené zdi, na kterých most spočívá...“ Dopisem ze dne 15. srpna 1885 píše městské radě v Ivančicích František Kukla, okresní cestmistr.

„Most přes Jihlavku vedoucí je nejen ve špatném stavu, nýbrž i v povážlivém stavu.“ Ve stejný den si firma Skene (v Alexovicích) stěžuje u okresního hejtmanství na špatný stav mostu přes řeku Jihlavu, a to obratem žádá městské zastupitelstvo v Ivančicích o opravu mostu. Oprava byla provedena a před pilířem blíže k Ivančicím byl postaven nový ledolam.

Po deseti letech se v „Protokolech“ opět uvádí: „Jednání ohledně nutné opravy velkého mostu u Němčic. Jednohlasně usneseno opravu důkladně provésti, aby řadu dalších let nebyly opravy třeba. Trámy se mají zakoupit, dubové dřevo vzít z Rény. Opravu má stavitel J. Kočí co nejrychleji provést.“ Dne 1. září 1912 se usnáší obecní zastupitelstvo „Ihned provésti velice nutnou opravu mostu u Němčic k odvrácení možného neštěstí, pak se má důkladně opravit.“

Teprve po vzniku republiky v roce 1918 nastal obrat. Dne 17. března 1919 stanovil Ing. Závodník výpočtem průtokové množství vody řeky Jihlavy na 300 m3 /sec, a tento údaj označil jako stoletou vodu. Vycházel z údajů povodně v roce 1900, kdy bylo zaznamenáno 270 m3 /sec. Podle výpočtu stoleté vody doporučil i profil budoucího mostu na průtok 300 m3 /sec.

Dne 22. dubna 1920 píše starosta Ivančic Okresní politické správě v Brně: „Most leží na dvou pobřežních zděných pilířích a dvou dřevěných kozách v rozpětí 15,10 - 10,00 - 13,00 - 12,70 m. Oba pilíře jsou již chatrné, takže zdivo vypadává. Kozy drží je na několika pilotách, ostatní piloty jsou podehnilé, takže kozy stojí jen zatížením mostu, který dle uhnívání pilot též klesá. Trámy v horních odděleních jsou již prohnuty, vzpěry a podvlaky ve stavu velice špatném a nejen to, ale i horní stavba mostu je již nejistá.“

Zřejmě bylo rozhodnuto, že se vyhlásí veřejná soutěž pro postavení nového moderního mostu, protože k 15. prosinci 1920 bylo k dispozici devět nabídek různých firem v rozmezí nákladů 500 000 – 1 012 140 Kč. Nakonec byla vybrána nabídka firmy Moravská betonářská společnost Brno, která předložila nabídky dvě, z nichž druhá – most se dvěma pilíři (tři pole mostu) - v hodnotě 607 030 Kč byla vybrána. Detailní návrh stavby mostu byl prověřen a mírně upraven Zemským stavebním úřadem a rozpočet byl upraven na částku 697 923,14 Kč. Bylo rozhodnuto, ale ještě zbývalo zajistit potřebné finance. Po jednání bylo přislíbeno uhrazení budoucích nákladů: obec Alexovice 100 000 Kč, město Ivančice 100 000 Kč, Moravský zemský výbor povoluje státní příspěvek 280 000 Kč (40 % nákladů) a stanovuje podmínky týkající se zaměstnanosti, odborného dozoru, zatěžkávací zkoušky, kolaudace apod. Silniční výbor ivančického okresu sděluje, že uhradí 220 000 Kč.

Nenašli jsme doklad, kdy byla stavba mostu zahájena, ale dne 16. června 1922 se klub komunistických zástupců v městském zastupitelstvu dotazuje, kdy bude započato se stavbou mostu, v jaké míře se nachází zadání stavby a požaduje zaměstnat nezaměstnané z Ivančic a Němčic.

K 10. prosinci 1922 bylo již prostavěno 286 272,84 Kč. Tuto hodnotu potvrzuje i Silniční výbor okresu ivančického.

Nový most byl postaven několik metrů po proudu od starého mostu. Provoz na novém mostě byl zahájen 19. března 1923. Most slouží již 100 let. Vydržel prudký rozvoj nákladní dopravy, válečné období po 18. dubnu 1945, kdy byl podminován, i značnou zátěž v srpnu 1968, kdy Ivančicemi projížděly kolony sovětských tanků při „bratrské“ pomoci.

Poslední rozsáhlá rekonstrukce němčického mostu proběhla před 15 lety v roce 2008. Nositelem projektu byla Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Stavební práce trvaly téměř půl roku a probíhaly od jara do konce září. Technický stav mostu před opravou, kde denně projedou tisíce aut a nákladních vozidel, byl již značně nevyhovující a také nebezpečný pro chodce. Díky opravě byla zvýšena nosnost mostu, zlepšeny technické parametry a vybudovány chodníky pro pěší.

Finanční náročnost rekonstrukce činila 19 mil. Kč.

Článek byl převzat z Ivančického zpravodaje

TOP
AZ INTEC PRO s.r.o. nabízí práci na pozici Operátor/seřizovač AZ INTEC PRO - náborový příspěvek 25 000 Kč v obci Čermákovice

Operátor/seřizovač AZ INTEC PRO - náborový příspěvek 25 000 Kč

AZ INTEC PRO s.r.o. Čermákovice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek (HPP). ➤ Popis pozice: Vyrábíte trubky a hadice z nerezové oceli. Není se čeho bát, máme tu matadory, kteří trpělivě vše naučí. Jako operátor…

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama