Logo regionálního portálu regionivancicko.cz

Regionální zpravodajství

PŘED 30 LETY: ZŠ v Řeznovicích čekal nový školní rok, jak tehdy seznamovali žáky s chodem obce?

Jana Kratochvílová, ZŠ Řeznovice 1995
dnes 17.9.2025

Ilustrační foto
Autor: RegionálníPortály.cz

Nový školní nok 1995/96 je před námi. Školní rok 1994/95 skončil a my - učitelky i žáci malotřídní školy v Ivančicích - Řeznovicích - hodnotíme jeho průběh a klademe si otázku, co nám všem, zejména dětem, přinesl celoroční projekt, který prolínal сеlým výchovně vzdělávacím procesem v roce 1994/95.

Projekt se zrodil z myšlenek všech pedagogických pracovnic školy o prázdninách roku 1994. Celý srpen jsme své nápady upravovaly, ladily a nakonec sladily. Vznikl tak projekt s názvem Obecná škola jako součást programu obnovy obce, jehož prostřednictvím jsme chtěly na základě vlastní cestou získaných zkušeností, vědomostí a dovedností vytvořit u dětí pocit sounáležitosti s obcí, vybudovat zájem o život v obci a o její rozvoj.

Prvního září bylo vše připraveno a my jsme mohli začít... Obrovské územní plány naší obce visely na zdi v obou třídách a přímo lákaly děti k jejich poznání. Sousto to bylo veliké. Během celého roku jsme po měsících poznávali širokou problematiku jednotlivých témat:

1. Urbanistika obce.

2. Obchody a obchodování.

3. Služby jako součást občanské vybavenosti.

4. Kultura.

5. Školství.

6. Zdravotnictví.

7. Doprava.

8. Ekologie.

9. Sport, volný čas.

Po celý měsíc jsme se snažili řádně zmapovat situaci v obci, získat o obci co nejvíce poznatků. A tak žáci vytvářeli dotazníky, kterými zjišťovali úroveň veřejné hromadné dopravy v obci, potřeby občanů z hlediska služeb a obchodu, nárok občanů na zařízení a vybavení sportovního areálu v obci, spokojenost rodičů se školou, svůj styl učení... Žáci zaznamenali také spoustu reportáží, kdy získali informace o lidových zvycích a tradicích naší vesnice, o tom, co se obyvatelům Řeznovic ve vesnici líbí či nelíbí.

Dozvěděli se také mnoho z historie školství v Řeznovicích, z historie obce a slavné světové památky - rotundy S. Petra, Pavla a Ondřeje. Získané vědomosti žáci spojili se svojí šikovností při hodinách výtvarné a pracovní výchovy a naše územní plány se postupně zaplňovaly modely domů dětí, kostela, stromů, obchodů a pomníčků, poštovních schránek, dopravních prostředků... Vznikla tak malá vesnice Řeznovice přímo v naší třídě.

Seznámit vás s průběhem prací po celý rok by bylo povídání na několik dní. Dovolte mi alespoň přiblížení měsíce dubna, kdy jsme se zabývali ekologií, kterou jsme dali do souvislostí s Dnem Země. Opřeli jsme se také o knížku Se skřítky enery, kterou jsme obdrželi od ČEZ. Jaký byl postup našich prací?

1. Měření kyselosti dešťových srážek

Již v březnu jsme se seznámili s problematikou kyselých dešťů a k prvnímu jarnímu dni jsme si měřidlo vyrobili společně s praporkem pro měření směru větru. Poznali jsme také lakmusové papírky pro měření pH deště. V období od 21. 3. do 15. 4. jsme prováděli jednotlivá měření a jejich záznamy. Srážky dosahovaly hodnoty 5-5,5 pH.

2. Skládky

V minulém školním roce jsme se zaměřili na úklid břehů Jihlavky a chráněného území Pekárka. Nyní jsme se vydali za skládkami v naší obci. Snažili jsme se je zmapovat - určit jejich velikost, polohu, rozměr a druh skladovaného materiálu. Skládky jsme pojmenovali a zaznačili do našeho velkého územního plánu.

3. Odpady

Při mapování skládek jsme zjistili, že řada odpadků by našla své místo jinde. A tak jsme se pustili do třídění odpadů, kterému předcházelo vážení jednotlivých odpadků, návrhy na třídící nádoby... Ty teď stojí ve třídách a mají pouze svůj vymezený obsah.

4. Elektřina a její odběr

Se skřítky enery se bavíme každý den. Do diáře zaznamenáváme, na co se těšíme, svoje povinnosti, a hodnotíme uplynulý tyden. Měříme rovněž odběr elektřiny.

5. Jaderná elektrárna Dukovany

Je elektrárnou, od níž k nám putuje elektřina. Navštívili jsme tedy iirformační centrum JE Dukovany, kde jsme byli příjemně překvapeni milým přivítáním, které na děti velmi zapůsobilo. Žáci se rozhodli, že pracovnicím informačního centra poděkují dopisem a vvtvoří koláž Dukovan. Na Dukovany jsme si vzpomněli i při příležitosti Dne Země, kdy žáci odvezli a předali v informačním centra zeměkouli se vzkazy a přáními pro naši zemi. Druhou zeměkouli jsme zaslali prostřednictvím Terezy do Jugoslávie.

6. Den Země

Přiblížím ukázkou práce žáků; „Na Den Země jsme měřili znečištění a pH vody v řece Jihlavce." „V sobotu byl Den Země. Pro tento den jsme dělali zeměkouli, na ni jsme připevnili ruce přátelství a přání, např. aby všude netekla ropa, benzín a nafta. Potom jsme jeli do Dukovan odevzdat zeměkouli paní, co nás provázela v centru..."

7. Ekologický den

Tento den byl završením celého tématu a postaraly se o něj pracovnice ekologického domu Lipka z Brna. Přijaly naše pozvání a po celé dopoledne se věnovaly našim dětem. Žáci se seznámili:

- s výrobou ručního recyklovatelného papíru,

- s principem tkaní, zpracování vlny,

- s novými poznatky o přírodě.

Děti se ve škole učí, jak se zužitkovává starý papír recyklaci. Měsíc ekologie byl úvodem do problematikv- životního prostředí kolem nás, péče o své okolí, zacházení s odpady, získávání energie. Především se však dotkl každého žáka osobně. Doufejme, že informace a zkušenosti si uchovají do budoucna a odrazí se v jejich vlastním životě.

 

Článek byl převzat se souhlasem vydavatele z Ivančického zpravodaje 9/95. Titulek je redakční.

 

O čem se psalo v Ivančickém zpravodaji před 30 lety? Pravidelně vybíráme ty nejzajímavější články, které si v této rubrice připomeneme.

TOP
B.C.S. s.r.o. nabízí práci na pozici kuchařka v obci Rosice

kuchařka

B.C.S. s.r.o. Rosice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, na zkrácený úvazek (HPP, DPP). ➤ Nabízíme pracovní smlouvu na plný i částečný úvazek. Výuční list není podmínkou. Pozice je vhodná také pro OZP

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama