Logo regionálního portálu regionivancicko.cz

Regionální zpravodajství

V Kounicích pomáhají dětem připravit se na vstup do školy speciální skupiny

Renata Kovandová, ředitelka MŠ
pondělí 17.6.2019

Ilustrační foto
Autor: Dreamstime

Školní zralost a školní připravenost jsou dva odlišné pojmy. V ideálním případě jsou v souladu. To znamená, že dítě zralé (vývojová záležitost) je na vstup do ZŠ i připravené cílenou výchovou v rodině a v mateřské škole. V posledních letech mají mateřské školy možnost vybírat z velice kvalitních pomůcek / hraček pro děti a navíc i projektů, které jsou na přípravu předškoláků stavěné.

Podle jednoho z nich tzv. Edukativně stimulační skupiny (dále skupiny) pracujeme sedmým rokem a velice se nám osvědčuje. Jde o program určený předškolním dětem. Do skupiny osmi účastníků jsou děti zařazeny na základě zájmu rodičů a je zde rozvíjeno několik základních oblastí, které je potřeba před nástupem do  první třídy posílit – zrak, sluch, jemná motorika a grafomotorika, řeč, paměť a  předmatematické dovednosti.

Rodič se účastní lekce společně s dítětem, aby získal dovednosti k následné domácí přípravě. Pravidelné setkávání učitele, rodiče a dítěte je také v neposlední řadě velmi příjemnou událostí, která rozvíjí pozitivním směrem následnou spolupráci v rámci třídy. Děti se také před svými rodiči více snaží a  dosahují lepších výsledků. Rodič má možnost získat ucelené informace  o  pokrocích svého dítěte a návody pro další práci a zlepšení.

Program hravou formou rozvíjí schopnosti, dovednosti a funkce důležité pro zvládnutí trivia. K tomu, aby se dítě správně a  bez problémů naučilo číst, psát a počítat je zapotřebí souhry celé řady funkcí. V teoretické rovině si je lze rozdělit do oblasti:

• jemná motorika a grafomotorika

• řeč, myšlení

• sluchové vnímání – sluchová diferenciace, analýza, syntéza, sluchová paměť, vnímání a reprodukce rytmu a melodie řeči

• zrakové vnímání – zraková diferenciace, analýza, syntéza, zraková paměť • prostorová, pravolevá orientace, orientace v čase

• početní představy

Uvedené funkce od sebe nelze oddělit, ovlivňují se, podmiňují a prostupují. Rovněž činnosti ve skupině, přestože máme stanovený dominující cíl, rozvíjejí více schopností zároveň. Jednotlivá cvičení se vzájemně prolínají.

Program skupin je rozvržen do deseti lekcí. Každá má svou strukturu, jednotlivé činnosti se střídají, navazují na sebe. Lekce má přibližně hodinové trvání a frekvence je jednou za čtrnáct dní. Ve  skupině je 6–8 dětí. S  dítětem je vždy přítomen jeden z rodičů a dvě proškolené paní učitelky – R. Kovandová, E. Svobodová. Přítomnost rodiče je velice důležitá. Rodič získává náměty pro práci s  dítětem, praktické ukázky toho, co a jak s dítětem dělat, jak rozvíjet potřebné schopnosti. Naučí se spolu spolupracovat na domácích úkolech, které si dítě vždy po  každé lekci odnáší domů.

Náplň lekcí je tak motivací, radou, inspirací. Rodiči tak umožníme vidět své dítě při spolupráci s ostatními dětmi, při záměrných činnostech. Vidí, jak dítě reaguje, jak se zapojuje.Tím, že je rodič seznámen s cílem a záměrem aktivit, s  metodickým návodem, může v činnostech pokračovat a pozorovat další vývoj dítěte. Vytváří si reálnější náhled na schopnosti, ale také na limity dítěte, a  tím se může i větší měrou podílet na rozhodování o jeho další perspektivě (př. odklad školní docházky). Lépe porozumí tomu, co jeho dítě potřebuje. Významná je i příležitost naučit se s dítětem lépe komunikovat, spolupracovat. Je to společně strávený čas. Skupiny zařazujeme v  odpoledních hodinách, po pracovní době rodičů i paní učitelek. Jsou bezplatné. Rodiče si zakoupí pouze speciální materiály ke skupinám, se kterými děti pracují hlavně doma. Chtěla bych touto cestou poděkovat rodičům, s dětmi opravdu hodně pracovali, paní učitelkám, které dětem věnovaly svůj volný čas a samozřejmě dětem. Byly úžasné, pracovité a do první třídy se již velice těší. Přejeme jim krásné prázdniny a v ZŠ hodně úspěchů.

Článek byl převzat z Dolnokounického zpravodaje se souhlasem vydavatele

TOP
B.C.S. s.r.o. nabízí práci na pozici kuchařka v obci Rosice

kuchařka

B.C.S. s.r.o. Rosice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek, na zkrácený úvazek (HPP, DPP). ➤ Nabízíme pracovní smlouvu na plný i částečný úvazek. Výuční list není podmínkou. Pozice je vhodná také pro OZP

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama